József Nádor Általános Iskola és a német oktatás- nevelés
A 18. század elején német ajkú telepesek népesítették be a török korban elpusztult falut. Ők alapították meg 1737-ben a község első iskoláját. Ilyen kis település történetében ez szinte egyedülálló volt. Az iskolát a római katolikus egyház tartotta fenn. Egy tanteremben egy tanító tanította a nebulókat és a hitoktatás is az ő feladata volt. 19. század elején Habsburg József Magyarország nádora megvásárolta a Klarisszáktól ezt a területet és az iskola épületét lebontatta. Uradalmi istállójának egy részét adta át oktatás céljára 1802-től. 1948-ban az iskolát államosították és bevezették a 8 osztályos általános iskolai képzést.
1971-es tanévet az iskola udvarán felépült, új 6 tantermes iskola épületébe kezdték el a diákok.
Iskolánk arculata:
Iskolánk többcélú intézmény, 8 osztályos általános iskola.
Községünk, Üröm, sváb település, így régi hagyománya iskolánknak a német nyelv emelt szintű oktatása. A nemzetiségi iskolák fajtái közül, iskolánk nyelvoktató formában működik.
A heti 5 német nyelv és irodalom óra mellett, diákjaink heti 1 népismert órán ismerik meg a német nemzetiség kultúráját.
A jól megalapozott, középfokú nyelvtudás lehetőséget teremt tanulóink számára, hogy nyelvi tagozatos középiskolákban folytathassák tanulmányaikat, és mielőbb sikeres nyelvvizsgát tehessenek.
Iskolánk 2006-ban nyerte el az ÖKO iskola címet, 2013 óta örökös ÖKO-iskola. Munkatervünkben szereplő programjaink különös hangsúlyt fektetnek tanulóink környezeti nevelésére.
Iskolánk nevelőtestületének pedagógiai hitvallása
A József Nádor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában tanító pedagógusok mindennapi nevelő és oktató munkájukban a következő pedagógiai alapelveket juttatják érvényre: felkelteni a tanulók érdeklődését, hogy a német nyelvet, mint az itt élő svábok anya- nyelvét és kultúrájukat megismerjék és megőrizzék, a kommunikációs készség fejlesztése, hagyományok ápolása, a művészeti oktatással, érzelmi és esztétikai neveléssel járuljon hozzá, egy sokoldalúan művelt, érett, kreatív személyiség kialakulásához, legyen a gyerek is alkotó részese a tanítás-tanulás folyamatának. A sikerélményeken keresztül vezető munkát tartjuk célravezetőnek. Azt szeretnénk, ha minden tanuló saját képességeinek, lehetőségeinek optimumáig jutna el értelmi és erkölcsi fejlődésben.
Iskolánk 2006 óta ÖKO iskola, éves munkatervünket az ÖKO-iskolák kritériumrendszere alapján készítjük. Iskolánkban családias légkört kívánunk teremteni. A gyerekeket bevonjuk saját iskolai életük megszervezésébe, a tanulók egyéni képességeit az oktatás során figyelembe vesszük, diákjaink előre megismerhetik a velük szemben támasztott követelményeket, így tudhatják, mit várunk el tőlük, minden gyermek számíthat a pedagógusok jóindulatú segítségére tanulmányi munkájában és életének egyéb problémáiban, az iskola életében szeretetteljes emberi kapcsolatok kialakítására, folyamatos kapcsolattartásra törekszünk.
Kiemelt feladat, hogy tanulóink megszeressék a német nyelvet, a művészeteket, a táncot, a mozgást és több sportágban is kipróbálhassák magukat, melyeket délutáni különórák keretében biztosítunk tanulóinknak.
Német nemzetiségi programjaink:
- Márton hete: Szent Márton legendájának megismertetése, kreatív verseny a témakörben, lámpáskészítés és felvonulás.
- Német szépolvasó verseny: A felső tagozatosok megmérettetése ismert illetve idegen szövegen keresztül.
- Vers- és prózamondó verseny: 3-8. évfolyamokon rendezett szavalóverseny, melynek első helyezettjei továbbjutnak a területi vagy megyei fordulóra.
- Nemzetiségi Nap: Felöleli az egész éves ismereteket, játékos formában és külső helyszíneken.
- Nemzetiségi tábor: Egy tematikus tábor, ahol a nemzetiségi hagyományok felelevenítése és őrzése a kiemelt cél.