Annafürdő - beszámoló

Német Nemzetiségi Tábor beszámolója

Létszám: 23 gyermek és 2 pedagógus

Nagy örömmel fogadtuk a hírt, hogy idén is támogatta pályázatunkat a Bethlen Gábor Alapítvány. Ebben az évben a Tolna megyei Lengyel - Annafürdőn töltöttünk egy programokban és élményekben gazdag, változatos hetet.

Vonattal érkeztünk Kurdra, ahonnan busz vitt minket Lengyel községbe. Ott már finom ebéd várt ránk a helyi szakiskola ebédlőjében. Ezután egy falubemutató túrára került sor. Megismertük a település nevezetességeit, jártunk a „Székely utcában”, aminek korábban „Sváb utca” volt a neve, de a történelem viharos időszaka itt is változást hozott. A helyi néprajzi múzeumban mindkét nép (svábok, székelyek) megőrzött tárgyait, viseleteit tekinthették meg a gyerekek. Az Apponyi család kastélya már nem őrzi régi pompáját, de érdekes történetéről és a park különleges növényeiről sok újat megtudtunk.

Öt napig Anna fürdő volt a táborunk központja. Innen indultunk a környék felfedezésére. Elsőként egy hosszú túrát tettünk a tó körül egy ott dolgozó, nagytudású, a gyerekek életkori sajátosságait jól ismerő vezető segítségével. A közmondás szerint „Fűben, fában van az orvosság”.Ez volt a mi napunk mottója is. A gyerekek megtapasztalhatták, hogy a karnyújtásnyira lévő erdei növényekből hogyan készíthető gyógyhatású, ám finom tea. Jótékony hatásának köszönhetően aznap éjszaka valóban mindenki jól aludt. Másnap besétáltunk Lengyel községbe, kincskereső túrán kutattuk azokat a sváb emlékeket, épületeket, ablak részleteket, vagy tetődíszeket, melyek megtalálása után ismét a kastély parkjába, az óriási mamutfenyő tövébe vezetett az utunk. A kincs, maga a tudás megszerzése volt. A délutáni póló batikolás is nagy sikert aratott a gyerekek körében.

A következő nap igen izgalmasnak ígérkezett. Biciklire pattantunk, és kb. hat kilométer megtétele után megérkeztünk a szépen felújított Szentkúti Öko-házhoz. Történetéről megtudtuk, hogy a több mint 100 éves épületben erdész családok éltekgenerációkon keresztül. A vályogtéglából készült ház mára egy környezettudatos, igazi Öko épületté vált, megőrizve a régi hagyományos építkezés minden előnyét, de korszerűsítve napelemekkel, szélkerékkel és komposzt WC-vel a megújuló energiafelhasználás jegyében Vezetőnk szakszerű útmutatásával és segítségével a gyerekek agyagból,vízből és szalmából vályogtéglákat készítettek, miközben a csoport másik fele a konyhában perecet (Brezel) formázott, ami végül ebéd utáni csemege lett.

A délutáni nemezelés igazi közösségformáló eseménnyé vált. Egy gubacsrarásimított gyapjúgolyót szappanos kézzel sodorva adtunkkörbe- körbe, miközben felhangzottak azok az ismert német dalok, amiket az iskolában már tanultunk. A golyók végül tulipánná formálódtak és kedves ajándék vált belőlük az otthon lévő anyukák számára. Utolsó délelőttünkön újabb kézműves foglalkozás várt ránk. Erdei állatokat készítettünk falapokból és termésekből. Készült mókus, katicabogár, pillangó és csiga is. Ebéd után indultunk haza vonattal. A szülők a Déli pályaudvaron ölelték magukhoz kissé fáradt, de élményekkel, új ismeretekkel és tudással feltöltődött csemetéiket.

Ezúton köszönjük az Ürömi Német Nemzetiségi Önkormányzat anyagi és szakmai támogatását, hiszen kiegészítették a pályázati összeget,azért, hogy a tábor minden részlete a legjobban sikerülhessen. Köszönjük a József Nádor Általános Iskola Alapítványának, hogy a vonatjegyek megvételét támogatta. Egy vidám, felszabadult, boldog csapattal töltöttünk el öt napot a tolnai dombok és erdők között. Felejthetetlen élmény volt mindenkinek, szívesen jövünk legközelebb is!